Smarowanie jest używane w wielu elementach maszyn (w tym również w śrubach pociągowych) do obniżenia tarcia między ścierającymi się podzespołami. Zmniejsza ono zużycie elementów, redukuje wydzielanie się wysokich temperatur oraz przeciwdziała korozji.

Standardowym rozwiązaniem w zakresie smarowania śrub tocznych/kulowych jest używanie tych samych środków smarnych, które używa się do łożysk, tzn. zarówno smary o konsystencji mazistej jak i olej płynny.

Śruba kulowa zawsze przed dostarczeniem do klienta jest uzupełniania w minimalną ilość oleju pozwalającą na jej poprawny montaż na maszynie.

Należy pamiętać o tym, że w gestii odbiorcy leży uzupełnienie nakrętki w środek smarny płynny lub stały po jej zamontowaniu i przed uruchomieniem.

Podstawowy podział rodzajów smarowania:

  1. Smarowanie olejami płynnymi – smarowanie olejami płynnymi jest praktycznie zawsze połączone z automatycznym system smarowania w maszynie. Olej płynny umożliwia bardzo dobre odprowadzanie ciepła i zapobiega korozji. W śrubach pociągowych jest on standardowo używany szczególnie przy dużych prędkościach obrotowych. Zgodnie z normą DIN 51517 część 2 oleje używane do łożysk kulowych mogą być również bezproblemowo używane także do śrub tocznych. Oczywiście lepkość jest uzależniona zarówno od prędkości jak i od obciążenia pod jakim znajduje się śruba kulowa. W przypadku cięższych warunków pracy należy użyć oleju o wyższej lepkości. Standardowa lepkość kinematyczna używana do naoliwienia montażowego śruby pociągowej w temperaturze 40 °C, mm2 /s to 68. Jeżeli śruba pracuje w ciężkich warunkach (duże przyśpieszenia i obciążenia) można rozważyć zmianę oleju płynnego na taki z wyższą lepkość jak np. 220. Zalecana ilość uzupełnianego oleju na każdy obrót śruby to 3-6cmm3/h. Warto tutaj pamiętać, że plastikowe zbieracze (whipersy) oprócz ochrony przez zewnętrznymi zanieczyszczeniami usuwają również nadmiar oleju czyszcząc wnętrze nakrętki z wszelkich mikro-zanieczyszczeń.
  2. Smarowanie środkami stałymi – stosowane gdy nie ma możliwości podłączenia nakrętki śruby pociągowej do automatycznego systemu smarowania (między innymi w starszego typu maszynach). Należy tutaj pamiętać, że powinno unikać się mieszania różnych rodzaju smarów oraz o tym, że nakrętka nie powinna być napełniona smarem do pełna. Wartość napełnienia przestrzeni pustej w nakrętce śruby tocznej powinna wynosić około 50%.