Nakrętka jest wykonywana szeregiem procesów obróbczych. Składają się na to między innymi procesy frezowania, toczenia oraz wiercenia. Po takiej obróbce nakrętka jest hartowana i szlifowana wewnętrznie oraz zewnętrznie (wewnątrz szlifowane są tylko rowki bieżni, ponieważ tam następuje styk z kulkami). Utwardzone nakrętki z materiału 100Cr6 o twardości powyżej 60 HRC dzielimy na kilka rodzajów:

-cylindryczna nakrętka pojedyncza

-cylindryczna nakrętka podwójna

-kołnierzowa nakrętka pojedyncza

-kołnierzowa nakrętka podwójna

-kołnierzowa nakrętka łączona podwójnie

-kołnierzowa nakrętka rozłączna pojedyncza

Dodatkowe zdjęcia nakrętek:

Możliwe jest również wykonanie bardzo specjalistycznych nakrętek, w których odwrotnie niż w normalnym rozwiązaniu wał śruby pociągowej/kulowej jest nieruchomy, a obraca się nakrętka (driven nut). Rozwiązanie takie wymaga wykonania w nakrętce obudowy, tzw. housingu. Dalsze rozwiązania są dwojakie.

W pierwszym z nich na części cylindrycznej umieszcza się koło pasowe i poprzez napęd pasowy nakrętka zostaje wprawiona w ruch. Drugie koło pasowe jest sprzężone z silnikiem elektrycznym dzięki czemu cały proces jest możliwy.

Inne rozwiązanie to umieszczenie nakrętki wraz z łożyskami na niej w specjalnej obudowie lub wydrążonym wale (hollow shaft) i podłączenie całości do silnika elektrycznego. Wówczas wewnątrz obudowy, w której znajduje się nakrętka śruby pociągowej, podłączona zewnętrznie do silnika elektrycznego, obraca się powodując ruch.